کنترل قند خون می تواند خطر ابتلا به آلزایمر را کاهش دهد

21اکتبر 2019 - دانشمندان مغز، دلیل جدیدی را برای کنترل سطح قند خون ارائه دادند و آن کمک به کاهش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر است.

دکتر دیوید هولتزمن، رئیس بخش عصب شناسی در دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس، می گوید: دلایل زیادی برای کنترل قند خون وجود دارد و کمک به کاهش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر قطعاً یکی از آنها است.

هولتزمن گفت: خطر ابتلا به زوال عقل در افراد مبتلا به دیابت یا سندرم متابولیک (گروهی از عوامل خطر که اغلب پیش از دیابت در فرد وجود دارند) حدوداً دو برابر بیشتر است، اما آنچه مشخص نیست، واسط یا واسط های این ارتباط هستند؟"

دکتر  Liqin Zhao، استادیار دانشکده داروسازی در دانشگاه کانزاس، می گوید: یکی از این احتمالها روش مغز در متابولیزه کردن قند است.

دکتر  Zhao می خواست بداند که چرا افرادی که بدنشان پروتئینی به نام ApoE2 را تولید می کند، کمتر احتمال دارد که به آلزایمر مبتلا شوند؟

تحقیقات قبلی نشان داده است که در مغز این افراد کمتر احتمال دارد پلاک های چسبنده ی مرتبط با بیماری آلزایمر ایجاد شود. اما دکتر ژائو تاثیر ApoE2 را بر گلیکولیز بررسی کرد. گلیکولیز بخشی از فرآیندی است که به سلولهای مغزی اجازه می دهد قند را به انرژی تبدیل کنند.

تحقیقات او نشان داد كه گلیكولیز به سلولهای مغزی كمك می كند تا با هم ارتباط برقرار کرده و از سموم مرتبط با آلزایمر خلاص شوند. بنابراین او به موشهایی که به نوعی آلزایمر مبتلا بودند، به مقدار کافی پروتئین  ApoE2داد. دکتر ژائو گفت: مطمئناً این ماده نه تنها تولید انرژی را در سلولهای مغزی بهبود می بخشد بلکه سلولها را به طور کلی سالم تر می کند.همه اینها باعث افزایش مقاومت مغز در برابر بیماری آلزایمر می شود.

دکتر سامی گابوج، از انستیتوی بیومدیسین در دانشگاه فنلاند شرقی، توضیح داد که چگونه موش هایی که با رژیم حاوی مقادیر زیاد چربی و قند تغذیه می شوند، احتمال بیشتری برای ابتلا به هر دو بیماری دیابت و اختلال در حافظه دارند.

او افزود: رژیم حاوی مقادیر زیاد چربی و قند باعث افزایش سلولهای مغزی ناکارآمد در موشها می شود. این امر در انسان، می تواند پیشرفت آلزایمر را تشدید کند.

دکتر شنون مکائولی، استادیار پیر پزشکی در دانشکده پزشکی ویک فارست می گوید: مشکلات خواب یکی دیگر از ویژگیهای مشترک آلزایمر و دیابت است.

وی تحقیقاتی را در نشست انجمن علوم مغزی در شیکاگو ارائه داد كه نشان می داد در موش ها، تغییرات مغزی مرتبط با آلزایمر سبب ایجاد اختلال در خواب می شوند. او می گوید: سطح غیر طبیعی قند خون نیز، چه زیاد و چه کم ، "منجر به اختلال در خواب" می شود.

او گفت: این موضوع نگران کننده است، زیرا اختلال در خواب و خواب ضعیف یک عامل خطر شناخته شده برای آلزایمر است. بنابراین حفظ سطح طبیعی قند خون در بیماران مبتلا به آلزایمر می تواند خواب آنها را بهبود بخشد و حتی ممکن است پیشرفت بیماری را در آنها کند نماید.

دکتر هولتزمن از دانشگاه واشنگتن می گوید: همه ی این تحقیقات که بر روی حیوانات انجام شده است در نهایت می تواند به مردم کمک کند.اگر ما بتوانیم بفهمیم که دیابت چگونه باعث افزایش خطر ابتلا به آلزایمر می شود، ممکن است به سمت اهداف دارویی یا اهداف درمانی جدیدی هدایت شویم.

منبع:

https://www.npr.org/sections/health-shots/2019/10/21/771894448/keeping-your-blood-sugar-in-check-could-lower-your-alzheimers-risk